Home < Blog < Tips om de auto winterklaar te maken.

Tips om de auto winterklaar te maken.

De winter doet langzaam zijn intrede in Nederland. De dagen worden korter. Of je nu straks voor de zomertijd of voor de wintertijd bent. Dat het kouder zal worden, daar ben ik zeker van.

In dit stuk wil ik jullie graag wat praktische tips geven om de auto winterklaar te maken. Ik realiseer me dat de onderstaande lijst nooit volledig is of af is. Hier heb je wat tips om de winter in te gaan.

  1. Bevroren ruiten
  2. Vocht in de auto
  3. Oliepeil
  4. Koelvloeistof
  5. Banden (Reservewiel)
  6. Rubbers
  7. Accu
  8. Verlichting (reserve lampjes)
  9. Deken + nood jas
  10. Onderhoud
  11. Weersvoorspellingen
  12. Grip en sliptraining

Bevroren ruiten

Nu dat de nachten heel erg koud worden en dat het gaat vriezen, zullen je ramen regelmatig bevroren zijn, dus moet je krabben en dat is geen fijn klusje. Waar moet je op letten? Zorg er in ieder geval voor dat alle ramen rondom de auto ijsvrij zijn. Het niet of deels ijsvrij maken kan een behoorlijke boete opleveren. Ramen niet ijsvrij, dit kan een boete opleveren van € 230,00. Als je spiegels bevroren zijn, kan dit nog een extra boete opleveren van € 140,00. Dit kan samen oplopen tot € 370,00.

Er zijn natuurlijk verschillende manieren om het ijs te verwijderen:

Ouderwets krabben met een ijskrabber

Let op en voel regelmatig of er green ‘bramen’ op de krabrand zitten, dit kan behoorlijke krassen geven.

Afdekscherm of deken

Je kunt natuurlijk een afdekscherm of een deken over de ramen heen leggen. Dit is zeer effectief. Maar ja waar laat je het dan als je het eraf haalt. Leg het niet in de auto, dan wordt de auto heel vochtig.

Ruitontdooier

Dit spul is op verschillende adressen te koop. Het werkt goed, het nadeel is dat de ramen er heel vet van worden.. Als je deze bij een bekende discounter koopt, werkt deze prima.

Kachel

Voor de mensen die een beetje lui zijn – ik moet bekennen dat ben ik soms ook – dan kan je een draagbaar kacheltje in de auto plaatsen en binnen vijf minuten zijn de ramen schoon. Even met een doek droog maken en “klaar is Kees”, uhm…Tom.

Tja, wat over blijft zijn natuurlijk de mensen die een garage hebben, dat is pas luxe. Nooit meer krabben.

Vocht in de auto

Last van vocht in de auto? Ga op zoek naar de oorzaak. Misschien is er ergens een lekkage. Hoe dan ook, naar mate de auto ouder wordt, sluiten de rubbers van de ramen en deuren minder goed af. Hierdoor kan vocht de auto binnen dringen. Een vochtvreter onder één van de voorstoelen kan oplossing bieden. Let op: zet deze goed vast, dat deze bij eventueel sportief bochtgedrag niet omvalt. Ikzelf probeer het gebruik van de airco tot een minimum te beperken. Sinds ik in de wintermaanden minder de airco gebruik, heb ik minder last van vocht.

Oliepeil

Controleer regelmatig het oliepeil van de auto. Bij voorkeur iedere maand of voor een grote rit. Check het oliepeil bij voorkeur met een koude motor en op een vlakke ondergrond.

Koelvloeistof

Controleer of het reservoir van de koelvloeistof juist op pijl is. Om zeker te weten of het niet bevriest, laat het even controleren door een garage. Dit voorkomt dat de vloeistof bevriest.

Banden

Controleer regelmatig je bandenspanning en je proefiel-diepte van je banden. Bij voorkeur iedere maand of voor een grote rit. Vergeet niet de bandenspanning van je reservewiel te controleren.

Tja, nu het verhaal over winterbanden. Wel of niet doen. Hier is regelmatig veel over te doen. Toch blijkt dat bij winterse omstandigheden onder de -7 graden, vaak winterbanden veiliger zijn.

Rubbers

Om te voorkomen dat je rubbers van de deuren vastvriezen, kun je deze preventief insmeren. Er is niets vervelender dan bijvoorbeeld via de achterklep  –  als je deze hebt – in de auto te stappen. Je kunt hiervoor talkpoeder, een beetjes vaseline of een speciale stick gebruiken die je bij de betere autoshops kunt kopen.

Accu

Zorg ervoor dat je accu in orde is. Een accu gaat gemiddeld drie tot zes jaar mee, afhankelijk van het gebruik. Laat de accu als deze meer dan drie jaar oud is, regelmatig een keer doormeten bij een garage. Dan heb je meer zekerheid dat de auto ook echt start als er strenge vorst is. Kijk ook regelmatig of de accu poolen niet geoxideerd zijn. Hierdoor kan de auto ook slecht starten.

Verlichting (reserve lampjes)

Het valt mij op dat in de herfst en de winter vaak de verlichting van de auto’s die ik tegen kom niet goed zijn. Controleer daarom regelmatig je verlichting of alles werkt. Leg in de auto een doosje met reserve lampjes. Mocht er onderweg een keer een lampje stuk gaan, dan kun je deze gelijk zelf vervangen. Let op, ook met verlichting die niet goed is kun je forse boetes krijgen. Daarnaast is het prettig dat niet alleen jijzelf, maar ook andere weggebruikers jou goed kunnen zien.

Deken + nood jas

Ga je ver van huis, neem altijd een jas mee en een deken in de auto is geen overbodige luxe.

Onderhoud

Laat je auto regelmatig controleren en zorg voor tijdig onderhoud. Veel dingen kun je zelf, maar sommige zaken blijft vakwerk.

Weersvoorspellingen

Ga je op pad kijk van te voren even wat de weersvoorspellingen zijn. Bij bijzondere omstandigheden wordt met kleurcodes aangegeven of het wel of niet verantwoord is om de weg op te gaan.

Code groen: geen bijzonderheden

Het verwachte weertype geeft geen aanleiding voor het uitgeven van een waarschuwing

 Code geel: wees alert

Er is mogelijk kans op gevaarlijk weer. Dit zijn weersituaties die in Nederland vaak voorkomen waarbij het raadzaam is op te letten, met name als men onderweg is. Code geel kan 48 uur voordat het weerfenomeen optreedt, worden uitgegeven. De zekerheid is minstens 60 procent.

 Code oranje: wees voorbereid

Er is grote kans op gevaarlijk of extreem weer waarbij de impact groot is en er kans is op schade, letsel of veel overlast. Dit kan heel lokaal zijn. Code oranje kan 24 uur van tevoren worden afgegeven als de kans op extreem weer 60 procent of meer is.

 Code rood (weeralarm): onderneem actie

Dit is een weeralarm waarbij extreem weer een grote impact op de samenleving heeft. De weersituatie kan voor zoveel schade, letsel en overlast zorgen dat het maatschappij-ontwrichtend kan zijn. Dit kan heel lokaal zijn. Code rood wordt op zijn vroegst 12 uur uitgegeven voordat het weerfenomeen zich voordoet.  Code rood kan ook uitgegeven worden als er een kleine kans is op een extreme weersituatie, maar de veiligheidsrisico’s groot zijn.

Bron: https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/knmi-waarschuwingen

Grip en antisliptraining

Geen overbodige luxe, zeer nuttig en ook leuk om te doen is een Grip en sliptraining. Tijdens zo’n training leer je om verschillende situatie de controle te houden over de auto. Ik heb deze training al een aantal keren gevolgd en ik kan met een gerust hart zeggen, dat ik al vaak situaties tegen ben gekomen waar de training goed van pas is gekomen. Mocht je dit overwegen, adviseer is altijd de dag cursus, hier heb je het meeste aan.

Zoals gezegd, realiseer ik me dat de onderstaande lijst nooit volledig of af is, dus heb je tips laat het weten.